Bardo is opgericht in december 1999. De consultants van Bardo hebben allemaal hun sporen verdiend in het onderwijs en hebben een academische opleiding en vorming genoten (onderwijskundige, A&O pycholoog, master in learning and development, etc.). Wij ondersteunen professionals in scholen die grip willen krijgen op ontwikkeling en verbetering van hun werk. Daarvoor hebben wij instrumenten ontwikkeld die duurzame professionalisering mogelijk maken.
Deze instrumenten zijn ondergebracht in een digitale leeromgeving en de competentiekit. De medewerkers maken zowel individueel als in samenspraak gebruik van deze instrumenten, met relevante onderwerpen voor het verbeteren van het leren van leerlingen. Kortom: de regie voor ontwikkeling ligt in handen van de professional.
Voor een effectief gebruik van de instrumenten reikt Bardo diverse werkwijzen en methodieken aan om deze succesvol te implementeren. Omdat elke school anders is verzorgen wij advies op maat en verzorgen begeleidingstrajecten voor team- en/of organisatieleren.
Wij willen onderwijsprofessionals instrumenten en werkwijzen aanreiken waardoor zij samen het leren van álle leerlingen kunnen verbeteren. Ons doel is dat leerlingen vol zelfvertrouwen en met voldoende kennis en vaardigheden voorbereid zijn op een leven lang leren.
Leerlingen verwachten dat school hen voorbereidt op hun toekomst, met onderwijs dat is afgestemd op hun leerbehoefte. Daar zijn lerende professionals voor nodig die zelf reflecteren, feedback vragen en zich continu willen verbeteren. Bardo biedt een leeromgeving om deze professionele groei te ondersteunen.
Wij reiken instrumenten en werkwijzen aan die hun basishebben in de wetenschap en waarvan bewezen is dat ze effect hebben op leren vanleerlingen. Voorbeelden zijn de inzichten uit de cognitieve leerpsychologie (P. Kirschner, Ausubel), de onderwijskunde (J. Hattie, J. van Veen) en de neuropsychologie (J. Jolles en B. Oakley).
De instrumenten van Bardo versterken de samenhang tussen professionele ontwikkeling, het schoolbeleid en de verantwoording naar buiten (inspectie). Dat zorgt ervoor dat professionals beter begrijpen hoe zij vorm kunnen geven aan hun ontwikkeling. Dit versterkt hun betrokkenheid en eigenaarschap om bij te dragen aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs.
In de school heeft iedere medewerker een rol om het onderwijs effectief, efficiënt en aantrekkelijk te maken voor leerlingen. Daarom hebben wij een digitale leeromgeving ontwikkeld die geschikt is voor leraren, onderwijsondersteunend personeel, leidinggevenden, stafdiensten en bestuurders. Iedereen doet mee en draagt bij. Het is een belangrijke voorwaarde om een lerende organisatie te zijn.
Met de Bardo competentiekit voor leraren, leidinggevenden en het OOP kreeg Bardo landelijke bekendheid. Toen daarop hun publicatie 'Ruimte voor de Leraar' (Meso Focus 66, 2007) uitkwam, hebben veel scholen gebruik gemaakt van de instrumenten van Bardo en hun diensten in het onderwijs. Vanaf 2006 heeft Bardo met diverse partijen software ontwikkeld voor reflectie en ontwikkeling van onderwijsprofessionals. Inmiddels zijn er tienduizenden leraren en leidinggevenden in het PO, het VO en het MBO die hier dagelijks gebruik van maken.
Kop koffie? Laat het even weten dan bent u meer dan welkom om langs te komen. Dorpsstraat 42, 3881 BD Putten
Laten we een gesprek voeren over uw wensen en onze mogelijkheden. Uiteraard is het een verkennend gesprek, of een demo van onze tools bij u op locatie. U kunt op ons rekenen.